Waarom we massa tijd verliezen aan cookies
Waarom verliezen we toch zo'n massa tijd aan cookies
Heel de EU is verslaaft aan het cookies. Niet de lekkere maar de legale. Naar mijn mening is het een hoop onzin verpakt in legale waarzeggerij. Goedbedoelde wetgeving heeft rare gevolgen :(
Heel de EU is verslaafd aan de cookies. Niet de lekkere maar de legale. Naar mijn mening is het een hoop onzin verpakt in legale waarzeggerij. Of hoe wetgeving rare gevolgen kan hebben :(
Hoeveel uur zouden alle Europeanen verliezen met het wegklikken van cookies. Welke meerwaarde krijg je ervoor terug om op al die cookies banners te klikken? Een vlugge berekening: De EU heeft ongeveer 400 miljoen internetgebruikers. Stel dat deze 10 seconden per dag verliezen aan het klikken van cookies door op OK te klikken. Dan is dat makkelijk 400.000 uur, of 50.000 werkdagen per jaar dat verloren gaat aan het wegklikken. Maar 10 seconden is niet correct. Sommigen spreken van een veelvoud, wellicht wellicht overdreven ze, maar gratis zijn die cookies in ieder geval niet!
Ach die 10 seconden vind ik niet zo erg. Wat ik erger vind als it-filosoof is het effect van deze goedbedoelde maatregel.
Gebruiker
Bijna iedereen klikt onachtzaam op ok zodat die vervelende banner maar weg is. Het heeft steeds iets contractueel wanneer je een site bezoekt. Het interesseert maar weinig mensen. Immers overal krijg je steeds weer die zelfde vraag. Het is dus nu verworden tot een soort massaritueel dat je steeds moet doen om een website te raadplegen. Dit heeft echter perverse effecten.
Door dat je steeds erop geattendeerd wordt dat je mogelijk gevold wordt groeit het wantrouwen en gaat een gebruiker met minder vertrouwen nieuwe sites opzoeken. Maw het breekt een aangename surf ervaring. Het is meer een contractuele ervaring en het verhoogt het wantrouwen.
Cookies breken de "train of thought". Immers overal waar je komt moet je steeds een legale afweging maken. Steeds moet je al dan niet akkoord gaan. Dit is geen gezonde manier om met elkaar om te gaan.
Cookies maken je dat je verdooft geraakt. Door steeds op OK te klikken bij alles lees je niet meer over wat het gaat. Of lees jij beste lezer wel alle voorwaarden die op een website staat. Dacht het niet... Maar het gevolg is wel dat je helemaal niet meer weet waar je mee akkoord gaat. Daarmee schieten die cookie banners ver hun doel voorbij.
Ontwikkelaar
Maar ook aan de kant van de ontwikkelaars heeft het een negatieve impact.
Dit zowel bij de kleine bedrijven als de grote bedrijven. Het creëert rechts onzekerheid en versterkt het wantrouwen naar de overheid. Stel je maakt een website dan moet je met deze juridische waarzeggerij rekening houden. Je hebt een privacy policy nodig, je hebt voorwaarden tekst nodig. Je moet nadenken als je een contactformulier maakt hoe lang je gegevens bij houdt.
Indien je wil begrijpen hoe mensen je site gebruiken, moet je gaan afvragen of je wel die plugin mag installeren? Is die data wel anoniem etc...
Met andere woorden, die cookie banner werpt barrières. Je moet dan speciale cursussen gaan volgen en juristen raadplegen of je wel in orde bent. Het is een hele industrie op zich geworden. Dat allemaal omdat wel menende EU parlement wetgeving maakt zonder de gevolgen goed en wel in te schatten. Het is een kostelijk maar vooral een cultureel probleem.
Zelf als web development bedrijf gebruiken wij zoveel mogelijk Plausible voor analytics en cookie-bot voor de banner. Dit is voor beiden een extra kost.
Oplossing
In plaats van iedereen te belasten met cookiesbanners te laten maken, zou het misschien beter zijn dat men dit vanuit een ander standpunt bekijkt. Als men nu eens een algemene instelling verplicht maakt in de browser, een soort certificaat dat de gebruiker kan instellen. De gebuiker zou dan kunnen instellen wat kleine sites, wat grote bedrijven, wat reclame bedrijven en wellicht de overheid van hem te weten mag komen.
Dit certificaat kan dan automatisch uitgewisseld worden bij bezoek van een website. De EU kan de setting in een neutrale default positie afdwingen die evenwichtig is voor iedereen die er niets mee wil doen. Maar in ieder geval zal het surfen dan terug aan leuker en vrijer worden. De wetgever kan dan ook makkelijker controleren bij de grote bedrijven of men wel degelijk het certificaat volgt door steekproeven te doen ( ze zouden dit zelfs kunnen automatiseren)
Dat lijkt mij een betere oplossing dan voordurent op akkoord te klikken.