maak een afspraak
Web development bureau
Code-on helpt uw bedrijf zijn werk te vereenvoudigen

Een (nieuw) CRM systeem: ‘customized’ of ‘off the shelf'?

 

Wat is een CRM systeem en waarvoor wordt het gebruikt?

 

Een ‘Customer Relationship Management system’, of kortgezegd ‘CRM - systeem’, vormt de kern van een onderneming en biedt ondersteuning bij elke stap in de interactie met klant of prospect. Het stelt de onderneming ertoe in staat om alle informatie centraal te bewaren en toegankelijk te maken voor alle medewerkers die er kunnen toe bijdragen. Wens je langetermijnrelaties op te bouwen tussen jouw onderneming en jouw klant of prospect waarbij je start aan de basis (marketingacties) zonder daarbij geremd te worden door het komen en gaan van medewerkers die er elk een eigen werkwijze op nahouden? Een CRM systeem is exact wat je zoekt!

Bekijk zeker eens dit filmpje op youtube om een goed beeld te krijgen van wat een CRM systeem exact is.
Maar.. hoe geraak je nu aan zo een CRM systeem? Ga je voor een op maat gemaakt systeem of zet je liever in op één van de bestaande systemen die de huidige CRM markt je te bieden heeft? Een moeilijke maar o zo belangrijke beslissing!

 

Customized vs. off the shelf: pro’s en contra’s

 

‘Waarom heeft jouw onderneming een CRM systeem nodig en waarvoor wil je het gebruiken?’, is dé vraag die vooraf gesteld moet worden als basis voor jouw keuze tussen beide opties. Beide opties hebben hun voor - en nadelen, het gaat er maar om wat voor jou van belang is.
Een kleine onderneming zonder ingewikkelde bedrijfsprocessen, een beperkt budget en niet meteen de ambitie om te groeien, zal bijvoorbeeld hoe dan ook het meeste hebben aan een off the shelf - systeem. Goedkoop en hoogstwaarschijnlijk precies wat nodig is, of zelfs meer. Anderzijds ga je beter voor een op maat gemaakt CRM systeem als jouw onderneming al behoorlijk groot is met diepgewortelde bedrijfsprocessen, of als je de onderneming wil klaarstomen voor groei op allerhande vlakken en de ‘way of working’ daarbij moeilijk aangepast kan worden aan de functionaliteiten van een bestaand CRM systeem. Want laat dat nu net het grootste voordeel zijn van een op maat gemaakt of ‘customized’ CRM systeem: het systeem is aangepast aan de onderneming in plaats van de onderneming aan het systeem. Medewerkers trainen in het gebruik van het ‘nieuwe systeem’ wordt bij een customized CRM systeem peanuts aangezien het geen drastische verandering veroorzaakt in de manier van werken en men het systeem als heel intuïtief zal ervaren. Medewerkers zullen het systeem met open armen ontvangen, de voordelen ervan zien en tevreden zijn over de recente verandering binnen het bedrijf, een cruciaal element in het welslagen van die verandering. Ook ten opzichte van concurrenten heb je een stapje voor met een customized CRM systeem, niemand zal namelijk exact hetzelfde niveau van efficiëntie en interne transparantie bezitten, waardoor je hierin kan uitblinken. Laat ons de voor - en nadelen van beide oplossingen even oplijsten:

Off - the - shelf


Voordelen
  • ‘Goedkoop’
  • Snelle opstart (beperkte development noodzakelijk)
  • Weinig ‘onderhoud’ op lange termijn

Nadelen
  • Minder flexibiliteit: jouw onderneming moet zich aanpassen aan het systeem met vaste tools
  • Geen differentiatie ten opzichte van de concurrentie
  • Dure en tijdrovende training van medewerkers
  • Voelt minder intuïtief aan
  • Minder vlotte integratie met andere systemen

 

Customized


Voordelen
  • Aangepast aan huidige bedrijfsprocessen en way of working
  • Flexibiliteit naar de toekomst toe op vlak van tooling
  • Intuïtief dus minimale training van medewerkers noodzakelijk
  • Differentiatiemogelijkheden ten opzichte van concurrentie
  • Vlotte integratie met andere systemen

Nadelen
  • Meer ‘onderhoud’ op lange termijn om constant perfect af te stemmen op interne en externe veranderingen
  • Duurder
  • Development periode noodzakelijk

 

Conclusie

 

Kortom, de keuze voor ‘off the shelf’ of ‘customized’ hangt af van waar je met jouw onderneming naartoe wil en in welke mate je de onderneming kan of wil aanpassen aan een bestaand systeem. Houdt jouw onderneming er een vrij unieke werking op na en wil je steeds inspelen op interne en externe veranderingen, ga dan voor een customized CRM systeem. Heb je snel ‘iets’ nodig waarmee je ’gisteren’ aan de slag kon, neem dan een bestaand systeem van het schap. Aan jou de keuze! Need help?

Wij van Code-on zijn gespecialiseerd in het ontwikkelen van allerhande systemen. CRM systemen bouwen behoort tot één van onze specialiteiten maar ook indien je voor een off the shelf systeem kiest waarmee je allerhande analyses wil uitvoeren en op basis waarvan je andere systemen wil laten ontwikkelen, kunnen wij iets voor jouw onderneming betekenen.

Portfolio

Husky marketing planner

Huskymarketingplanner
SAAS
  • SAAS
  • tool
  • django, python

Travelbird

Djangowebstudio
Reiswebsite met dagelijkse promoties
  • High traffic e-commerce site
  • High urgency development
  • Onderhoud en uitbreiding bestaande code

Digital signage web management systeem

wow
Digital signage
  • Digital signage
  • Raspberry PI
  • Online beheer

VentureFund.io

Code-on
Venture Capitale Fonds
  • Platform voor startups
  • Dashboard voor data-analyse
  • High traffic website

Web en software toepassingen voor sp.a

Een social netwerk
  • Herdenken van politieke website
  • Social netwerk op maat
  • iOS en android versie in app store

Roeland VZW

Code-on
Taalkampen en vakanties voor jongeren
  • Optimalisatie van de bedrijfsprocessen
  • Administratieve verlichting
  • Diverse groepen van gebruikers

DJ-Matic

Code-on
Encore Music Player
  • Online muziekapplicatie
  • Beschikbaar via browser of app
  • Geschikt voor iOS en Android